Low Level Format – I

Uzun zamandır bilgisayarımda tek bir partition var. Zira geçen yılın sonlarına doğru bilgisayarıma yüklediğim Kubuntu’nun ısrarla driver tanımamasından ve yine ısrarla eclipse’i yüklememesinden sonra attığım formatta geçici olarak sadece Windows kullanmaya ve bir süre için usb üzerinden vb. yöntemlerle sadece ihtiyaç duyduğum anlarda linux kullanmaya karar vermiştim. Geçtiğimiz ağustos ayına kadar da olağan aksaklıklara rağmen öyle çok büyük bir sıkıntı da yaşamamıştım. Ancak ağustos ayında bir arkadaşımdan dosya almak için kullandığım hdd’i onun virüs var uyarısına rağmen diğer bilgisayara bağlayıp, dosyayı kendi laptopıma aktardıktan sonra olan oldu ve alet sapıtmaya başladı. Excel dosyası açarken bile bir süreliğine mavi ekran çıkıyor sonra da kendi kendine yok olup dosyayı açıyordu :S

Sonrasında iş güç derken erteleye erteleye yaklaşık 2 aydır atamadığım formatı geçen hafta attıktan sonra artık vakit ya eski favorim Pardus’a dönme vakti ya da yeni bir Linux dağıtımı kullanma vakti diyip 2. partition yaratmak için önce EASEUS Partition Master kullandım ancak sonuç işe yaramadı. Sonrasında Paragon Partition Manager kullandım. Yine işe yaramadı. Acaba ağustosta bulaşmış olan virüs hard diske bir zarar vermiş olabilir mi diye düşündüm bugün. Zira programlarda bir sıkıntı yoktu, Partition için hafıza miktarı atayabiliyorum fakat iş hafızayı biçimlendirmeye geldiğinde Paragon gibi iyi bir partition manager programına rağmen bir türlü olmuyordu. Ayrıca format attıktan sonra bilgisayarımda kod yazamamak ta benim canımı sıkan son şey oldu. Ve Bende bugün ders çıkışı Abdül Kadir GÖRÜR hocama sordum ve low level format kavramıyla tanıştım :D 

Hocamın dediğine göre uzun zaman alan Low Level Format harddiski fabrikadan ilk çıktığı haline geri döndüren işlemin adıymış. Yani anladığım kadarıyla, benim durumumda olduğu gibi partition table’ın bozulduğu ve partition manager programlarının işe yarayamadığı durumların yegane çaresinin adıymış bu olay. Çünkü ancak hard diskimden eskiden yaptığım şeylerin izini silmem lazım. Ancak böylece virüsün bıraktığı izleri de tam anlamıyla sonsuza kadar yokedebilir ve sonradan istediğim gibi iki işletim sistemini de bilgisayarıma yükleyebilirmişim -ki araştırdığıma göre low level format kalıcı olarak hard diskten veri silmenin sayılı yollarından biriymiş,  çünkü normal format işe yaramazmış, “overwrite” yapmadıkça harddiskte bi yerlerde hep bi izi kalırmış.

Peki ne zaman Low Level Format’a ihtiyaç duyulur? derseniz, Low Level Format harddiskinizin gerçekten zarar gördüğü durumlarda kullanılmalıdır çünkü low level formatın yaptığı harddisk üzerindeki her şeyi boot sector ve partitionlar da dahil olmak üzere herşeyi silmektir. Böyle bir şeyi kullanmak gerçekten riskli ve Low Level Format sadece badsector ve türevi büyük sorunlar için önerilir. Low Level Format gerçekten çok tehlikelidir ve harddiskinizi tamamen öldürebilir diyenler bile var internette ama ben bunu Abdül Kadir hocama sormadan tam inanmamakla beraber onu bunu sorana kadar Low Level Format atmayı da düşünmüyorum :D Fakat Low Level Format badsectorlerde de sorunlu bölgeyi halledebilir. (bad sector = disklerde oluşan tamirsiz bozulma olayı) Ancak harddiskiniz fiziksel olarak bir bad sector’e maruz kalmışsa yapacak birşeyiniz yok demektir.

Ayrıca çoook eski zamanlarda, bilgisayarların ancak abaküs görevi gören ekranlı daktilolar gibi olduğu zamanlarda Low Level Format seçeneği BIOS içerisinde de bulunmaktaymış.

Şimdilik Low Level Formatı anladığım kadarıyla anlatmaya çalıştım. İnternette tam anlamıyla Türkçe anlatım bakımından iyi bir rehbere rastlamadım. Onun için İngilizce olanları incelemeye ve Low Level Formatı atarken bir yandan da tutacağım notları ilerleyen günlerde Low Level Format – II başlıklı yazımda anlatmayı düşünüyorum.

Herhangibir öneriniz veya sorunuz var ise bu yazıya yorum yazabilir veya Facebook üzerinden benimle iletişime geçebilirsiniz🙂

2 Yorum

Filed under Diğer

2 responses to “Low Level Format – I

  1. gürsel

    selam bu konuda fazla iyi değilim ama low level ile format attım şimdi 500gb belleğide görmüyor pc ne yapmam gerek

Bir Cevap Yazın

